جستجو برای:
  • خانه
  • آموزش سئو
    • سئو تکنیکال
    • سئوی خارجی
    • سئوی داخلی
  • آموزش طراحی وب
    • طراحی وب سمت سرور
    • طراحی وب سمت کاربر
    • طراحی وب با ورودپرس
    • آموزشهای متفرقه وب
  • آموزش سی شارپ
  • خدمات ما
    • خدمات طراحی وب سایت
    • خدمات سئو و بازاریابی آنلاین
    • طراحی انیمیشن و موشن گرافی
  • 06643231281
  • info@kavosh.shop
طراحی وبسایت و بازاریابی اینترنتی
پروژه‌های انجام شده
  • سئو و بازاریابی وب سایت
  • طراحی موشن گرافی
  • طراحی وب سایت
0

ورود و ثبت نام

  • خانه
  • آموزش سئو
    • سئو تکنیکال
    • سئوی خارجی
    • سئوی داخلی
  • آموزش طراحی وب
    • طراحی وب سمت سرور
    • طراحی وب سمت کاربر
    • طراحی وب با ورودپرس
    • آموزشهای متفرقه وب
  • آموزش سی شارپ
  • خدمات ما
    • خدمات طراحی وب سایت
    • خدمات سئو و بازاریابی آنلاین
    • طراحی انیمیشن و موشن گرافی

بلاگ

طراحی وبسایت و بازاریابی اینترنتی > آموزش سئو > سئو تکنیکال > ساختار وب سایت چیست؟

ساختار وب سایت چیست؟

ژانویه 25, 2023
ارسال شده توسط گلشن رضایی
سئو تکنیکال ، آموزش سئو
93 بازدید
ساختار وب سایت

ساختار وب سایت به این صورت است که صفحات مختلف با استفاده از لینک های داخلی و سلسله مراتب آن ها به یکدیگر پیوند داده می شوند و اطلاعات سایت به گونه ای سازماندهی و ارائه می شود تا الگوریتم بتواند زمینه خود را به خوبی بخواند.

ساختار یک وب سایت خوب،دسترسی را برای کاربران و خزنده های سایت آسان می کند که این کار باعث بهتر شدن رتبه سئو وب سایت در موتور های جستجو می شود.

چرا ساختار وب سایت برای طراحان مهم است؟

نقش یک طراح این است وب سایتی ایجاد کند که دسترسی به آن آسان باشد. یک ساختار وب سایت عالی، قابلیت استفاده یا کاربر پسند بودن وب سایت شما را با آسان کردن دسترسی کاربران برای یافتن آنچه به دنبال آن هستند بهبود می بخشد.

برای ایجاد ساختار وب سایت، باید نحوه سازماندهی محتوای سایت خود را مشخص کنید.(صفحه اصلی ،دسته بندی ها ، صفحه های فردی، پست های وبلاگ)

به همین دلیل ساختار وب سایت اولین قدم در هر پروژه طراحی وب می باشد.

البته نباید نقش سایت مپ را در کمک کردن به موتور جستجو برای پیدا کردن صفحات سایت دست کم گرفت. برای آشنایی بیشتر با سایت مپ و نقش آن مقاله ی sitemap چیست؟ را مطالعه کنید.

۴ نوع ساختار وب سایت

انواع مختلفی از ساختار وب وجود دارد که میتوان در طراحی ux از آن استفاده کرد.

  1. ساختار سلسله مراتبی : رایج ترین ساختار وب سایت ، یک ساختار سلسله مراتبی است که بر اساس یک صفحه اصلی و صفحات فرزند ( دسته ها و زیر مجموعه ها) از صفحه اصلی سرچشمه می گیرد.
  2. ساختار ترتیبی : زمانی استفاده میشود که می خواهید کاربران شما مراحل یا هر ترتیب دیگری را طی کنند. نمونه خوبی از این ساختار، صفحات مطالعه موردی ux است.
  3. ساختار ماتریسی : این ساختار سایتی است که برای روزنامه های آنلاین مانند نیویورک تایمز رایج است. معماری سایت اگرچه وجود دارد ، اما به اندازه مدل سلسله‌مراتبی واضح نیست.
  4. مدل پایگاه داده : این مدل برای سایت های رایج است که کاربران زیادی برای محتوای تولید شده دارند.

چگونه بهترین ساختار را برای سایت خود انتخاب کنیم؟

اصل اساسی در ساختار وب سایت عالی، معماری اطلاعات (IA) است.

IA تضمین کند که محتوا به طور موثر و پیوسته سازماندهی،ساختار یافته و برچسب گذاری شده است. برای اینکه بتوانید بهترین اطلاعات معماری را برای سایت خود ایجاد کنید ، باید عوامل زیر را درنظر بگیرید :

سفر کاربر : از آنجایی که وب سایت ها برای ارائه خدمات به کاربران ایجاد می شوند ، مهم است که نحوه تجربه یا تعامل آن ها با سایت و انتظارات شان از عملکرد در نظر گرفته شود. میتوانید از طریق مصاحبه نیز این کار را انجام دهید.

محتوا : ساختار وب سایت تا حد زیادی با نوع حجم و محتوای سایت تعیین میشود و ساختار یک سایت تجارت الکترونیک با ساختار یک سایت دانشگاهی متفاوت خواهد بود.

متن نوشته : زمینه یک وب سایت با اهداف تجاری آن، زمینه فرهنگی که در آن وجود دارد و منابع موجود تعیین می شود. مهم است که این واقعیت را هنگام ساختار وب سایت خود در نظر بگیرید.

عناصر کلیدی ساختار یک وب سایت خوب

اکثر وب سایت های ساده مثل وب سایت شرکت، فروشگاه های تجارت الکترونیک ، وبلاگ های رایج و … بر ساختار سلسله مراتبی تمرکز کرده اند.

بیایید به هر یک از این عناصر و نحوه بهینه سازی آن ها در طول فرایند طراحی خود نگاه کنیم :

  1. ساختار صفحه وب اصلی : صفحه اصلی شما صفحه برتر در سلسله مراتب وب‌سایت شما و مکانی مرکزی که کاربران وب سایت شما را از آنجا هدایت می کند. اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات مهم در وب سایت شما از این صفحه پیوند داده شده اند‌‌. رابطه بین صفحه اصلی شما و صفحات دسته بندی اصلی توسط منو یا پیمایش اصلی وب سایت شما نشان داده می شود.
  2. ساختار منو سایت: بازدیدکنندگان سایت شما از مسیریابی برای درک چگونگی ساختار اطلاعات در یک وب سایت و یافتن آنچه به دنبال آن هستند استفاده می کنند. مطمئن شوید که تمام صفحات اصلی شما در منو یا پیمایش نشان داده می شوند. علا‌وه بر این، هنگام ایجاد ساختار منوی سایت خود از قوانین زیر استفاده کنید :
    • برای هر عنصر از عبارات کوتاه یا حتی یک کلمه استفاده کنید.
    • از زبان ساده ای استفاده کنید که کاربران شما بتوانند آن را درک کنند.
    • ساختار منو سایت خود را با پیوند های سایت شلوغ نکنید.

اگر سایت شما دارای زیر مجموعه هایی است که برای کاربران مفید است بهتر است که یک منوی عمودی ثانویه ایجاد کنید.

بقیه دسته‌بندی‌های مفید مثل سیاست‌های حفظ حریم خصوصی را می توان در پاورقی وب سایت قرار دارد.

۳٫ بهترین شیوه های ساختار وب – دسته ها و زیر مجموعه ها : از دسته ها برای گروه بندی صفحات وب سایتی که دارای محتوای مشابه هستند استفاده کنید که دسترسی کاربران به محتوا را آسان میکند. پست های وبلاگ را میتوان در دسته های مانند “بازاریابی” گروه بندی کرد ‌و سپس به زیر شاخه هایی مانند “بازاریابی ایمیلی” تقسیم کرد. اگر در حال طراحی یک وب سایت تجارت الکترونیک هستید می توانید محصولات خود را به دسته هایی مانند “مردان” و “زنان “گروه بندی کنید اگر دسته های شما بسیار زیاد است می‌توانید آن‌ها را به زیر شاخه ها تقسیم کند. دسته زنان میتواند زیر مجموعه های مانند «لباس» ، «کفش» و «کیف دستی» داشته باشد.

۴٫ نکات ساختار وب برای صفحات جداگانه : بسیار مهم است که صفحات وب سایت یا پست های وبلاگ خود را به گونه ای ساختار دهید که کاربران به راحتی بتواند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند ، محتوای مشابه را بیابند و بفهمند در کجای وب سایت شما قرار دارند. برچسب ها و پیوند های سایت متنی برای ساختار معماری اطلاعات در صفحات جداگانه استفاده می شود.

مراقب هدر هایی باشید که در صفحات جداگانه قرار می دهید. اطمینان حاصل کنید که آنها ترتیب درستی را دنبال می کنند،به عنوان مثال عنوان پست وبلاگ h1 است و همه ی آن ها دارای ابر داده هستند. فرا داده نیز بخش مهمی از ux است. شما نمی‌خواهید کاربران را در مورد موضوع سایت گیج کنید.

برچسب ها و دسته ها را اضافه کنید

برچسب ها روش مفید دیگری برای گروه بندی محتوای مشابه در یک صفحه خاص است. تفاوت بین برچسب ها و دسته ها در این است که دسته ها دارای سلسله مراتب هستند و می‌توان آنها را به زیر شاخه ها تقسیم کرد اما برچسب‌ها سلسله‌مراتبی ندارد. آنها به سادگی محتوای مشابه را گروه بندی می کنند.

برای مثال ، وبلاگ Grammarly از دسته ها و برچسب هایی مانند «چگونه» و«محصول» برای گروه بنده محتوای وبلاگ استفاده میکند.

مفید بودن این تگ ها زمانی مشخص می‌شود که کاربر بر روی یکی از پست های دارای برچسب “چگونه به” کلیک کند و پست های دیگری که در انتهای پست وبلاگ “چگونه” نیز برچسب گذاری شده اند‌‌ به آن ها نمایش داده میشود. این یک مثال عالی از این است که چگونه ساختار وب سایت یافتن اطلاعات را برای کاربران آسان می کند.

همچنین می توان از برچسب ها در وب سایت های تجارت الکترونیک برای گروه بندی محصولات بر اساس برند و هدایت کاربران به سمت محصولات مشابه استفاده کرد.

در اینجا بهترین روش ها برای ایجاد برچسب ها وجود دارد :

  • برای هر پست تگ زیاد یا برچسب جدید ایجاد نکنید.
  • برچسب ها را در مکانی قرار دهید که بازدید کنندگان سایت بتوانند به راحتی آنها را ببینند مانند نوار کناری یا در انتهای پست های وبلاگ /صفحات محصول شما.

    پیوند های متنی

    این ها پیوندهایی در صفحات وب یا پست های وبلاگ هستند که به محتوای مرتبط دیگر در صفحات وب اشاره می کنند. پیوندهای متنی برای نمایش محتوای مرتبط به کاربران مفید هستند. در زمینه یک پست وبلاگ، از پیوند های متن می توان استفاده کرد تا کاربران را به پست های وبلاگ دیگری که دارای محتوای مشابه هستند راهنمایی کند.

    همچنین می‌توان از پیوند های متنی در صفحات تجارت الکترونیک برای پیوند دادن به صفحاتی که موارد مرتبط دارند،آنچه دیگران خریده‌اند یا محصولاتی که اغلب با هم خریداری می شوند،استفاده کرد.

    به‌راحتی ساختار وب سایت را در طراحی های خود بگنجانید

    ساختار وب نحوه سازماندهی و به هم پیوستن اطلاعات در یک وبسایت است. یک ساختار سایت موثر، قابلیت استفاده و تجربه کاربر را بهبود می بخشد که ساختار وب را به یک گام مهم در آینده طراحی وب تبدیل کند. ابزار طراحی uxpin طراحی ، نمونه سازی و ساختار یک وب سایت را برای شما آماده، زیرا با سایر اعضای تیم و طراحان همکاری میکنید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

آموزش ریدایرکت 301

آموزش ریدایرکت ۳۰۱ در رنک مث

GTmetrix

آموزش GTmetrix در ۹ گام

Mobile First Index

الگوریتم Mobile First Index چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

لینک سازی داخلی

چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم ؟ (آموزش تصویری در ۶ گام )

sitemap چیست؟

sitemap چیست؟

محتوای سئو شده

محتوای سئو شده چه ویژگی هایی دارد؟

قدیمی تر ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل در 10 گام + (آموزش تصویری)
جدیدتر کور وب ویتال چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نوشته‌های تازه

  • آموزش ریدایرکت ۳۰۱ در رنک مث
  • آموزش GTmetrix در ۹ گام
  • الگوریتم Mobile First Index چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟
  • چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم ؟ (آموزش تصویری در ۶ گام )
  • sitemap چیست؟

آخرین دیدگاه‌ها

  1. Mobina.Kadkhoda در آموزش طراحی ۱ پلاگین بسیار ساده در وردپرس

بایگانی‌ها

  • مارس 2023
  • فوریه 2023
  • ژانویه 2023

دسته‌ها

  • آموزش بازاریابی
  • آموزش سئو
  • سئو تکنیکال
  • سئوی داخلی

کاوش شاپ

طراحی وب سایت حرفه‌ای نتیجه سال‌ها آموختن و به کار بردن آن در پروژه هاست.

اینترنتی کردن کسب و کار خود را به ما بسپارید و خیالتان از انجام باکیفیت آن آسوده باشد..

آموزش ریدایرکت ۳۰۱ در رنک مث

آموزش GTmetrix در ۹ گام

الگوریتم Mobile First Index چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

لرستان، دورود، خ معلم، پلاک 7

06643231281

info@kavosh.shop

تمامی حقوق برای سایت کاوش شاپ محفوظ می باشد.

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت