الگوریتم Mobile First Index چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

طی چند سال گذشته استفاده کاربران از تلفن همراه باعث شد که گوگل تغییری در روند ایندکس صفحات ایجاد کند و الگوریتم Mobile First Index نتیجه ی این تغییر بود که هم در ظاهر و هم در محتوای سایت های اینترنتی تاثیر گذاشت.
الگوریتم Mobile First Index چیست ؟
الگوریتم Mobile First Index همانطور که از نامش پیداست به این دلیل توسط گوگل معرفی شد تا نسخه موبایل وب سایت ها را در اولویت ایندکس قرار دهد و رتبه بندی سایت ها را در نتایج گوگل بر اساس آن انجام دهد. با بررسی ترافیک ورودی سایت از طریق ربات های گوگل متوجه خواهید شد که بعد از الگوریتم Mobile First Index این ترافیک از طرف ربات های موبایل افزایش داشته است. همچنین صفحاتی که در سایت کش شده اند بیشتر از نسخه ی موبایل هستند.
البته الگوریتم Mobile First Index این گونه نیست که فقط به نسخه ی موبایل توجه کند و نسخه ی دسکتاپ را نادیده گرفته و آن را در نظر نگیرد بلکه سیاست این الگوریتم در اولویت قرار دادن نسخه ی موبایلی می باشد و به این معنا نیست که اگر سایتی دارای نسخه ی موبایل نباشد گوگل آن را ایندکس نمی کند بلکه نداشتن این نسخه می تواند تاثیر منفی بر رتبه سایت در نتایج گوگل داشته باشد .
این نکته نیز قابل توجه می باشد که سایت هایی که تجربه بهتری را برای کاربران موبایل ایجاد می کنند می توانند رتبه ی بالاتری را نیز در جستجوی دسکتاپ داشته باشند.
چرا گوگل الگوریتم Mobile First Index را ایجاد و معرفی کرد ؟
در چند سال اخیر استفاده ی کاربران از تلفن همراه باعث افزایش گشت و گذارها با این ابزار در اینترنت شد و این امر باعث شد که گوگل متوجه افزایش تعداد کاربرانی شود که با تلفن همراه جستجو می کنند و از آنجایی که همیشه مهم ترین دغدغه ی گوگل بهبود تجربه ی کاربران از جستجو می باشد تصمیم گرفت الگوریتمی را با نام Mobile First Index ایجاد و معرفی کند.
همچنین گوگل تاکید زیادی بر کاربر پسند بودن سایت ها دارد و با توجه به تعداد زیاد کاربران جستجوهای موبایلی و پیشی گرفتن آن از جستجوی دسکتاپ این الگوریتم معرفی شد تا بتواند به تغییر رفتار کاربران کمک کند و پاسخ گوی نیاز های آن ها باشد.
الگوریتم Mobile First Index چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟
برخی از افراد این تصور را دارند که در صورت استفاده از الگوریتم Mobile First Index نسخه ی موبایل وب سایت شان نسبت به نسخه دسکتاپ برتری پیدا می کند در صورتی که این تصور درست نیست به این دلیل که اگر نسخه ی موبایل و دسکتاپ سایت در یک سطح باشند یعنی از یک طراحی واکنش گرا استفاده شده باشد و محتوا برای تلفن همراه بهینه شده باشد فرق زیادی در عملکرد سایت در نتایج جستجوی موبایل و دسکتاپ وجود ندارد.
البته قبل از ایجاد این الگوریتم وب سایت ها به نسخه ی دسکتاپ خود بیشتر توجه می کردند و روی سئو آن خیلی کار می کردند و نسخه ی دسکتاپ همیشه دارای محتوای کامل تری بود. یعنی اسکیمای کاملی داشت و بک لینک های زیادی برای آن ساخته می شد و در مقابل نسخه ی موبایل محتوای کمتری داشت و اسکیما و لینک های زیادی هم نداشت.
الگوریتم Mobile First Index تغییری در نگاه گوگل نسبت به محتوای سایت ها و اولویت خزش و ایندکس نسخه های موبایل و دسکتاپ ایجاد کرد.
قبل از ارائه ی این الگوریتم اولویت ایندکس صفحات سایت نسخه ی دسکتاپ بود و نسخه ی موبایل در برخی مواقع به عنوان جایگزین استفاده می شد. اما بعد از ارائه ی این الگوریتم شرایط تغییر پیدا کرد و نسخه ی موبایل در اولویت قرار گرفت و این امر باعث شد سایت ها نسخه ی موبایل خود را تقویت کنند و آن را در اولویت قرار دهند.
یکی دیگر از عواملی که می تواند به سئو وب سایت ها کمک کند لینک سازی داخلی می باشد که با استفاده از آن محتوای سایت به هم متصل شده و یک ساختار سلسله مراتبی ایجاد می کند.
نحوه سئو سایت مطابق با الگوریتم Mobile First Index
برای اینکه سایت بتواند در جستجوهای موبایل رتبه بالا بگیرد باید برای گوشی های موبایل بهینه سازی شود.
در این قسمت به بررسی چگونگی سئو سایت با استفاده از الگوریتم Mobile First Index می پردازیم :
- استفاده از تگ های متای یکسان در فایل Robots.txt در هر دو نسخه ی دسکتاپ و موبایل : صفحات سایت باید در دسترس خزنده های گوگل قرار بگیرند تا بتوانند آن ها را اجرا و خزش کنند. اگر برای نسخه های موبایل و دسکتاپ سایت از تگ های متای متفاوت ( تگ های نو ایندکس و نوفالو ) استفاده شود با فعال شدن الگوریتم Mobile First Index برای سایت این امکان وجود دارد که خزنده های موتور جستجو نتوانند صفحات را آن گونه که باید خزش و ایندکس کنند.
- بارگذاری نکردن محتوای اصلی سایت به صورت تعاملی : خزنده های گوگل دوست ندارند که محتواهای تعاملی را بارگیری کنند و اگر سایتی دارای چنین محتوایی باشد این امکان وجود دارد که خزش نشود.
- استفاده از محتوای یکسان برای نسخه های موبایل و دسکتاپ : اگر الگوریتم Mobile First Index روی سایت فعال شود نسخه ی موبایل برای ایندکس شدن در اولویت قرار می گیرد و بهتر است که به محتوای آن بیشتر توجه کنید. همچنین اگر محتوای نسخه موبایل نسبت به نسخه ی دسکتاپ کمتر می باشد آن را کامل کنید. در بعضی مواقع ممکن است برای جلوگیری از شلوغ شدن صفحه محتوای کمتری در نسخه ی موبایل قرار دهید اما بهتر است به جای این کار چینش محتوا را در صفحه وب سایت مدیریت کنید تا تاثیر بدی روی تجربه کاربری نداشته باشد.
- استفاده از تگ های هدینگ یکسان : بهتر است برای نسخه ی موبایل و دسکتاپ محتوای یکسان در نظر گرفته و از تگ های هدینگ یکسان برای هردو استفاده شود.
- به کار بردن اسکیما یا داده های ساختار یافته یکسان برای هر دو نسخه : علاوه بر این که از محتوای یکسان استفاده می کنید باید برای هردو نسخه ی دسکتاپ و موبایل سایت از داده های ساختار یافته یکسان استفاده کنید. اگر تا الان نسخه های موبایل سایت داده ی ساختار یافته ای نداشته می توانید از Product ، Breadcramb و Video Object استفاده کنید.
- استفاده از داده های ساختار یافته در صفحات مناسب : اگر دارید در سایت تان از داده های ساختار یافته استفاده می کنید باید به این نکته توجه کنید که آن ها را در صفحات درست استفاده کنید.
- جای تبلیغات در سایت مهم است : اگر به جای درست تبلیغاتی که در سایت نمایش داده می شوند توجه نشود می تواند به جایگاه نسخه ی موبایل در نتایج جستجو آسیب برساند. اگر نمی خواهید که گوگل روی سایت تان حساس شود به شکل نمایش تبلیغ روی نسخه ی موبایل دقت کنید. به عنوان مثال نمایش تبلیغ در بالای صفحه می تواند فضای زیادی را در تلفن های همراه اشغال کند و به تجربه ی کاربری آسیب برساند.
- استفاده از تصاویر با کیفیت : تصاویر می توانند نقش بسیار مهمی را در ایجاد یک تجربه ی کاربری خوب در سایت داشته باشند و باید به این بخش از سایت توجه داشته باشیم و از عکس های با کیفیت و دارای فرمت های استاندارد استفاده کنیم.
- از تصاویر و ویدئو هایی که آدرس شان تغییر میکند استفاده نکنید : گوگل قادر به پردازش و ایندکس صفحاتی که آدرس آن ها مدام تغییر می کند نیست. بنابراین از تصاویری استفاده کنید که دارای آدرس ثابت باشند.
- استفاده از تگ alt یکسان برای تصاویر نسخه ی دسکتاپ و موبایل : تصاویری که در سایت استفاده می شوند باید مانند دیگر محتوای سایت که در هردو نسخه ی دسکتاپ و موبایل یکسان هستند باشند یعنی تگ alt یکسان، عنوان و نام یکسان داشته باشند.
- استفاده از فرمت استاندارد برای ویدئو های سایت : اگر در سایت خود از ویدئو استفاده می کنید به این نکته توجه داشته باشد که باید از فرمت هایی استفاده کنید که در تلفن همراه با کیفیت نمایش داده می شوند و باید ویدئو ها در صفحه داخل تگ html مانند < video > و < embed > و < object > قرار بگیرند.
- قرار دادن ویدئو در جای درست صفحه : اگر می خواهید که در صفحه سایت از ویدئو استفاده کنید حتما به نحوه ی نمایش آن در نسخه ی موبایل دقت کنید زیرا اگر کاربران برای دیدن ویدئو ها در گوشی صفحه را خیلی پایین بکشند رتبه صفحه در نتایج جستجوی ویدئو ها پایین می آید.
دیدگاهتان را بنویسید