کور وب ویتال چیست؟

این راهنما در مراحل زیر شما را به صورت گام به گام راهنمایی میکند :
- چگونه کور وب ویتال سایت خود را آزمایش کنیم.
- چگونه برای سرعت بخشیدن به سایت خود برنامه ریزی کنیم.
- چگونه عملکرد خود را در طول زمان پیگیری کنیم.
اما ابتدا، بیایید درک کاملی از کور وب ویتال داشته باشیم و اینکه چرا باید به معیار های کلیدی سئو توجه کنیم.
کور وب ویتال چیست؟
کور وب ویتال مجموعه ای از سه معیار سرعت صفحه است که توسط گوگل توسعه داده شده است.
هر متریک جنبه متفاوتی از تجربه بازدید کنندگان شما در صفحات سایت شما را اندازه گیری و رتبه بندی می کند.
- بزرگ ترین رنگ محتوایی Largest Contentful Paint ( LCP ) : محتوای صفحه اصلی چقدر سریع رندر می شود؟
- تغییر چیدمان تجمعی Cumulative Layout Shift ( CLS ) : آیا طرح بندی صفحه پس از رندر ثابت است؟
- اولین تاخیر ورودی First Input Delay (FID ) : صفحه چقدر سریع به ورودی کاربر واکنش نشان می دهد؟
کور وب ویتال چگونه بر رتبه بندی سایت تاثیر می گذارد؟
کور وب ویتال با به روز رسانی معیار های تجربه صفحه ( Page Experience ) در ژوئن ۲۰۲۱ به یک عامل رتبه بندی تبدیل شد.
گوگل کروم این معیار ها را از کاربران واقعی کروم به عنوان بخشی از گزارش تجربه کاربر جمع آوری می کند.
سپس از این داده ها برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده می شود.
برای هر معیار، گوگل آستانه ای برای تجربه کاربری << خوب >> تعریف کرده است. این نمرات خوب در هر گزارش کور وب ویتال سبز رنگ خواهد شد.
به عنوان مثال، بزرگ ترین رنگ محتوایی باید در عرض ۲٫۵ ثانیه پس از پیمایش به یک صفحه اتفاق بیفتد.
اگر ۷۵ درصد از تجربیات کاربر آستانه های << خوب >> را برای هر معیار برآورده کنند، آنگاه یک وب سایت حداکثر افزایش رتبه را خواهد داشت.
آیا امتیاز فانوس دریایی ( Lighthouse ) بر رتبه بندی سایت من تاثیر می گذارد؟
برخلافکور وب ویتال امتیاز Lighthouse بر رتبه بندی موتورهای جستجوی شما تاثیری ندارد. حتی اگر Lighthouse به شما نمره پایینی بدهد، کاربران واقعی شما ممکن است تجربه خوبی در وب سایت شما داشته باشند.
بسیاری از ابزارهای عملکرد کور وب ویتال علاوه بر معیارهای عملکرد امتیازی نیز بین ۰ تا ۱۰۰ را به شما نشان می دهند.
این امتیاز عملکرد فانوس دریایی نامیده می شود که بر اساس ابزار فانوس دریایی گوگل تست شده است که بسیاری از تست های سرعت سایت های دیگر از روی آن ساخته شده اند.
این امتیاز ارزیابی سطح بالایی از وب سایت شما ارائه می دهد.
با این حال ، هنگام بهینه سازی صفحات خود می توانید آن را نادیده بگیرید و به جای آن بر معیار های خاصی که می خواهید بهبود دهید تمرکز کنید.
بنابراین، بیایید شروع به بهبود معیار های سرعت وب سایت کنیم که واقعا در کور وب ویتال مهم هستند.
مرحله ۱: بررسی کنید که آیا نیاز به بهینه سازی منابع حیاتی وب اصلی خود دارید
به کنسول جستجو مراجعه کنید. یک ابزار گوگل که گزارش های عمیقی را درمورد عملکرد وب سایت شما در نتایج گوگل ارائه می دهد.
اگر کنسول جستجو را در سایت خود پیکربندی کرده اید، می توانید زنده وب سایت خود را در سرعت گزارش هایکور وب ویتال مشاهده کنید. اگر نه، در اینجا نحوه راه اندازی وب سایت خود در سرچ کنسول گوگل آورده شده است.
کور وب ویتال نشان می دهد که وب سایت شما با توجه به برگه معیار های تجربه کاربران گوگل چقدر خوب عمل می کند.
اگر فقط << Good URLs >> یو آر ال های خوب دارید، کارتان خوب است و لازم نیست نگران بهینه سازی بیشتر یرای سئو باشید.
ولی اگر برخی از صفحات شما به عنوان ” ضعیف” یا ” نیاز به بهبود” علامت گذاری شده اند، سپس کور وب ویتال می تواند به بهبود معیارهای رتبه بالاتر سایت شما در گوگل کمک کند.
مرحله ۲ : صفحات کند را در وب سایت خود شناسایی کنید
اگر وب سایت شما ترافیک زیادی دارد این مرحله آسان است.
- تب کور وب ویتال را باز کنید.
- برای داده های تلفن همراه یا دسکتاپ روی << بازکردن گزارش >> کلیک کنید.
- یکی از مسائل فهرست شده در قسمت << چرا یو آر ال ها خوب در نظر گرفته نمی شوند >> را انتخاب کنید.
- روی یکی از گروه های یو آر ال های با مشکل کلیک کنید.
گوگل داده های سطح یو آر ال را برای صفحات نمونه ارائه می کند و شما می توانید تلاش خود را روی صفحاتی متمرکز کنید که بدترین عملکرد را روی کور وب ویتال دارند.
با این حال، هنگامی که در کنسول جستجوی خود قرار گرفتید ممکن است به جای صفحات منفرد فقط داده های << گروه های URL >> را ببینید و این کاملا طبیعی است.
اگر وب سایت جدید تری دارید که ترافیک زیادی دریافت نمی کند، گوگل چندین یو آر ال را در یک گروه URL واحد ترکیب می کند و گروه را بر اساس کور وب ویتال رتبه بتدی می کند.
به احتمال زیاد، صفحات درون آن گروه URL به قدری شبیه به هم هستند که تغییراتی که در یک صفحه ایجاد می کنید می توان برای صفحات دیگر گروه تکرار شود.
نحوه مشاهده گروه های URL آهسته در کنسول جستجو
کنسول جستجوی گوگل گاهی اوقات صفحات مشابه در وب سایت شما را در گروه های URL دسته بندی می کند. این به این دلیل است که اکثر صفحات در وب سایت شما به خودی خود ترافیک کافی برای گوگل دریافت نمی کنند تا داده ها عملکرد کافی داشته باشند.
از گزارشهای دقیق کور وب ویتال دسکتاپ و موبایل در کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید تا متوجه شوید چه بخشهایی از وبسایت شما کند هستند.
چگونه سرعت صفحه فردی را برای URL های داخل یک گروه URL آزمایش کنیم
اگر فهرست طولانی از «نشانیهای اینترنتی با دادههای استفاده ناکافی» میبینید، ما یک راهحل برای شما داریم.
گوگل فقط دادههای عملکرد در سطح URL را برای صفحات جداگانهای ارائه میکند که ترافیک کافی برای ثبت دادهها را دریافت میکنند.
از آنجایی که اطلاعات کاربر واقعی کافی ندارید، بهترین گزینه شما این است که تست های عملکرد مبتنی بر آزمایشگاه را اجرا کنید تا ببینید کدام صفحات در گروه URL کند هستند.
تستهای مبتنی بر آزمایشگاه در یک محیط کنترلشده برای اندازهگیری عملکرد صفحه اجرا میشوند.
داده های آزمایشگاهی با داده های میدانی مطابقت ندارند، اما می توانید از آن برای رتبه بندی صفحات خود و شناسایی کندترین آنها استفاده کنید.
میتوانید از یک ابزار رایگان تست سرعت سایت برای اجرای آزمایشهای خود استفاده کنید، یا از DebugBear برای آزمایش صفحات به صورت انبوه و رتبهبندی آنها بر اساس معیارهای کور وب ویتال استفاده کنید.
مرحله ۳ : نظارت را برای صفحات کلیدی در وب سایت خود تنظیم کنید.
هنگامی که تشخیص دادید کدام صفحات عملکرد ضعیفی دارند، می خواهید به طور مداوم وب سایت خود را زیر نظر داشته باشید تا تغییرات عملکرد را سریعتر تشخیص دهید.
DebugBear هم آزمایشهای مستمر مبتنی بر آزمایشگاه را اجرا میکند و هم دادههای واقعی کاربر Google را در طول زمان ردیابی میکند. به این ترتیب میتوانید تأیید کنید که بهبودهای کور وب ویتال کار میکنند و در مورد هر گونه رگرسیون تصادفی که رخ میدهد هشدار دریافت کنید.
کدام صفحات را باید به طور مداوم رصد کنید؟
- صفحات خاصی که شناسایی کردید دارای کور وب ویتال ضعیف هستند.
- صفحات کلیدی پربازدید مانند صفحه اصلی شما.
- صفحات رقیب معادل تا بتوانید مقایسه و محک بزنید.
نکته حرفه ای : دسته بندی صفحات مختلف را در وب سایت خود شناسایی کنید و یک یا دو URL را برای هر نوع صفحه نظارت کنید.
صفحات درون یک دسته ویژگی های عملکردی مشابهی خواهند داشت. نظارت بر ۵۰ صفحه مشابه به طور کلی به شما کمک نمی کند تا مشکلات عملکرد اضافی را پیدا کنید.
مرحله ۴ : آزمایشهای عملکردی عمیق را در صفحات آهسته اجرا کنید تا رفعهای احتمالی را شناسایی کنید
با یک تست عملکرد، میتوانید دلایل دقیق نمرات کور وب ویتال «نیاز به بهبود» یا «ضعیف» را بیاموزید.
برای اجرای تست عملکرد روی صفحات آهسته فردی خود :
- بازدید کنید : به com/test بروید.
- تست : URL صفحه وب کند خود را وارد کنید.
- بررسی : نتایج کور وب ویتال خود را تجزیه و تحلیل کنید و توصیه های موجود در گزارش خود را بخوانید تا سرعت سایت خود را افزایش دهید.
چگونه می توان بزرگترین امتیازات رنگ محتوایی را تجزیه و تحلیل کرد؟
بزرگترین رنگ محتوایی (LCP) اندازهگیری میکند که چقدر بعد از پیمایش بزرگترین عنصر محتوا در صفحه نمایش داده میشود.
بنابراین اولین قدم شناسایی عنصر LCP است – برای مثال، یک تصویر بزرگ یا عنوان در صفحه.
هنگامی که این کار انجام شد، می توانید به دنبال کارهایی باشید که می توانید برای بارگیری منابع لازم برای نمایش سریع تر آن محتوا انجام دهید.
نحوه تجزیه و تحلیل نمرات تغییر چیدمان تجمعی
Cumulative Layout Shift میزان پایداری طرح بعد از رندر را اندازه گیری می کند.
برای کاهش آن، بررسی کنید که چه عناصر UI بعد از بارگیری اولیه صفحه، موقعیت خود را تغییر می دهند.
چگونه نمرات تاخیر ورودی اول را تجزیه و تحلیل کنیم
اولین تأخیر ورودی اندازهگیری میکند که چه مدت پس از تعامل کاربر، صفحه شروع به پردازش ورودی کاربر میکند.
آزمایشهای آزمایشگاهی معمولاً تعاملات کاربر را شبیهسازی نمیکنند، اما همچنان میتوانید به کارهای طولانی CPU نگاه کنید که سرعت پردازش ورودی کاربر توسط صفحه را به تأخیر میاندازد.
مرحله ۵ : امیدوارکننده ترین بهینه سازی ها را شناسایی کنید.
تاثیر بهینه سازی های مختلف سرعت سایت بسیار متفاوت است.
اغلب، اعمال تعداد کمی از بهبودها می تواند به شدت کل سایت شما را بالا ببرد.
قبل از اعمال هرگونه تغییر، موارد زیر را در نظر بگیرید :
- تأثیر آن بر کور وب ویتال چقدر خواهد بود؟
- آیا بهبودها فقط برای یک صفحه خاص یا در کل وب سایت اعمال می شود؟
- اجرای این تغییر چقدر کار خواهد کرد؟
از آزمایشهای سریع برای تخمین تأثیر بالقوه بهینهسازی کور وب ویتال استفاده کنید.
DebugBear شامل یک ویژگی Experiments است که به شما امکان می دهد بهینه سازی عملکرد را بدون نیاز به ایجاد و استقرار تغییرات کد در وب سایت خود امتحان کنید.
میتوانید HTML صفحه را تغییر دهید تا ببینید که چگونه تغییرات در اولویتبندی منابع روی وبسایت شما در عمل تأثیر میگذارد.
از یک محیط مرحلهبندی برای آزمایش تأثیر عملکرد بهینهسازی کور وب ویتال استفاده کنید.
راه دیگر برای بررسی اینکه آیا تغییرات شما تأثیر مطلوبی دارند، استفاده از تغییرات کد در یک محیط مرحلهبندی و اجرای آزمایشها در آنجا است.
تأیید زودهنگام پیشرفتهای متریک به شما کمک میکند تغییراتی را که کار میکنند و تأثیر مثبتی بر کور وب ویتال دارند، سریع پیدا کنید.
مرحله ۶ : بهینه سازی ها را در سایت تولیدی خود ارزیابی کنید.
هنگامی که تغییرات شما در مرحله تولید یا زنده هستند، ۳۰ روز طول می کشد تا نتیجه کامل بهینه سازی های خود را مشاهده کنید.
هنگامی که می توانید تأثیر بهینه سازی های خود را مشاهده کنید، می توانید این مراحل را دوباره طی کنید تا تصمیم بگیرید که چه چیزی را در مرحله بعد بهینه کنید.
برای عملکرد بهتر، بهینه سازی هسته اصلی وب خود را شروع کنید
DebugBear می تواند با آسان کردن اجرای تست های عملکرد، شناسایی فرصت های بهبود و پیگیری سرعت صفحه در طول زمان، به بهبود کور وب ویتال شما کمک کند.
این محصول برای بهینهسازی کور وب ویتال ساخته شده است و دادههای کاربر واقعی Google را با گزارشهای عمیق ترکیب میکند که به شما کمک میکند وبسایت خود را سریعتر کنید.
دیدگاهتان را بنویسید